Rustdag tijdens je hardlooptraining

Even niet hardlopen

Rust nemen is kennelijk heel belangrijk tijdens een looptraining. Dat wist ik niet. Of misschien wilde ik er ook niet per se weten. Mijn eerste hardlooptraining is namelijk gestart zo rond de Kerstdagen. Dus ik had nogal wat te compenseren. En ik beredeneerde:” Als ik vaker loop, mag ik ook wat meer eten.”
Dat is dus een hele logische, maar domme gedachte. Weet ik nu.

De bedoeling van een (loop)training is om je lijf dusdanig te triggeren dat het bij herstel sterker wordt. Dat zit zo: door je lichaam te trainen maak je hele kleine scheurtjes in je spiervezels. Op een een rustdag herstellen je spieren weer en worden ze sterker. Maar dan moet je dus wel de tijd nemen voor je herstel. Over het algemeen hebben je spieren na een grote inspanning 48 uur(!) rust nodig.  Neem je die tijd niet, dan kun je last krijgen van vermoeidheid, overbelasting en zelfs blessures. Vervolgens kun je daardoor niet (goed) trainen en dus ook niet presteren. Daar heb je dan alleen jezelf weer mee. Weet ik nu ook.

Gelukkig is het menselijk lichaam zo gek nog niet. Want door mijn liespijn die ik dus eigenlijk zelf veroorzaakt had, door niet te rusten tussen de trainingen, kón ik niet meer lopen en moest ik dus wel rusten. En toen ging het vanzelf over. Hoera! Kon ik weer verder met hardlopen. Op naar de 5 kilometer!