Runnersdip en nieuwe doelen stellen

De Frankfurt marathon!

En dan heb je alles gedaan in het eerste helft van dit jaar wat er op de planning stond. De grote evenementen Marathon van Rotterdam als ook de Roparun zijn geweest. Alles dat er voor in het teken heeft gestaan valt weg en er ontstaat de welbekende en misschien wel beruchte runnersdip. “Wat moet ik nu?” of

“Waar ga ik nu voor lope te lope?”

Het heeft even geduurd maar de draad wordt weer opgepakt en nieuwe doelen zijn in de maak. Ik moest daarbij ook eerst van mijn lichte blessure af komen. Een marathon en Roparun gaan immers niet in de koude kleren zitten. Daarbij moet er naast de inspanningen ook gerust worden. Niet dat ik stil heb gestaan de afgelopen periode, integendeel! De schoenen zijn gewoon aangetrokken en hebben mij mee naar buiten genomen. Daarbij uiteraard vergezeld van mijn SPIbelt om de benodigde spullen als sleutels en telefoon bij mij te hebben. De laatste weken heb ik daar zelfs mijn zonnebrand in gedaan want met het mooie weer moet er wel gesmeerd worden. Trainingen zijn gewoon gegeven en gevolgd. Zelfs een 3km testloop volbracht in een respectabele tijd.
Zoals gezegd het is weer tijd om nieuwe doelen te gaan stellen en de draad weer op te pakken. Na zoeken op het internet en daarbij verhalen van loopevenementen mee genomen heb ik mij laten verleiden om eind oktober de Marathon van Frankfurt te gaan lopen rennen. Vrijdag heb ik mij hiervoor ingeschreven en er is geen weg terug. Schema technisch moet dit te doen zijn, op het moment van schrijven zijn er nog 4 maanden te gaan voordat ik aan de start zal staan. Dit grote doel vergt dan ook een goed trainingsschema met daarin opgenomen tussen doelen. Enkele tussen doelen die ik op zal nemen zijn:

Wedstrijdschema

– Oostland halve marathon (3-9)
– Maasstadloop (17 -9)
– Vredesloop (24-9)
– Amsterdam halve marathon (15-10)
– Frankfurt marathon (29-10)

Tja en dan moet er een begin gemaakt worden. Een begin waarin er regelmatig een training gedaan zal worden. Voordeel in deze is, dat ik vanaf mijn werk de trainingen kan doen. Gewoon vroeg naar het werk gaan en dan vervolgens rennend terug naar huis of andersom. Het geheel afhankelijk van het weer en met name de temperatuur. Zomer is al volop bezig deur en zeg nu zelf, wat is nu heerlijker dan in de vroege ochtend lekker sportief de dag te beginnen. Wij hardlopers zeggen niet voor niets “Eat, sleep, run, repeat!”.

Zondag maar gelijk daad bij woord gevoegd. In de ochtend mijn hardloopschoenen onder gebonden, ingesmeerd om niet te verbranden en SPIbelt omgedaan voor een duurloop training. Vanaf de vereniging ging er een kleine groep op pad voor hun duurtraining van 14km of 20 km. De 20 km groep zijn de Amsterdam/Eindhoven marathon deelnemers en de overige lopers gaan voor de Halve van Oostland. De zon scheen, en met een verkoelende wind was het weer heerlijk lopen. Ondanks ik mijn runnerslow de nek omgedraaid had zou ik kijken hoe het ging en daar mijn afstand op afstemmen. Ik had immers niet veel gedaan de afgelopen weken. Het ging lekker en vanaf het vertrek gaf ik het tempo aan. Opdracht was niet sneller te gaan dan 6:15 min/km. (Voor de snelheid lezers is dit 9,7km/u.)
En ben uit gekomen op 6:22 min/km. Na 22 km was de groep terug op het vertrekpunt. De training viel niet tegen en ik kan terug kijken op een geslaagde start.

Het schema is opgestart en vanaf nu zal er weer met vaste regelmaat gelopen gaan worden. De start was goed, en zo gaan we de komende weken verder. En als ik op vakantie ben dan gaan mijn schoenen, hardloop kleding, Garmin horloge en SPIbelt ook gewoon mee. En als ik dan niet gaat lopen rennen dan zal mijn SPIbelt gebruikt worden om mijn spullen bij mij te hebben indien nodig.

Dit was het voor nu weer. Vergeet niet ‘Life Runs On’ en heerlijk genieten!
Jeroen