Mijn eerste 5 kilometer hardlopen

Het begin van een hardloopcarriere

In januari schreef ik over 7 tips die mij waren gegeven om mijn goede voornemens vol te kunnen houden.
Één van die tips was het stellen van een doel. Inmiddels is het april. De hoogste tijd dus om te onthullen hoe het met mijn goede voornemen is gesteld.

De tip was als volgt:
” Zorg dat je iets hebt om naartoe te werken. Schrijf je bijvoorbeeld in voor een hardloopwedstrijd. Het aantal kilometers ligt natuurlijk wel een beetje aan hoe fit je al bent. Maar zelfs als je niet zo fit bent en in januari start met hardlopen, dan kun je in het voorjaar al meedoen aan een wedstrijd . Het opbouwen van een goede conditie gaat dus best wel snel.”

Mijn doel was 5 km hardlopen. Vandaar dat is ook het 10-wekelijkse loopschema van de hardlopen met Evy app volgde. Mijn achterliggende doel was een strakker lijf. 5cm minder (buikomvang) voor 1 maart.
Dus….
Om met het goede nieuws te beginnen. Dat hardloopschema werkte al een tierelier. Liep ik in het begin nog hijgend te schuimbekken na 2 x 4 minuten hardlopen, inmiddels loop ik al ruim 7 kilometer achtereen.
– kom maar door met die schouderklopjes-
Maar hoe zit het met die 5 cm? Zijn die eraf?
Nou nee. Niet helemaal.
Is hardlopen dan helemaal niet geschikt voor afvallen?
Nou. Zo wil ik dat niet zeggen. Want ik weet ook wel dat afvallen afhangt van meerder factoren. Krachttraining, de juiste voeding en voldoende beweging. Bij mij schort het alleen nog aan de krachttraining. Die doe ik niet frequent genoeg.

Het hardlopen heeft me echter veel meer gebracht dan ik had gedacht. Ik vind het een meditatie met een plus. Mijn hoofd komt tot rust, maar ik beweeg ook nog tegelijkertijd. Dat is een win-win. Bovendien is mijn conditie echt VEEL beter en ben ik nog gemotiveerder om nog meer te bewegen. En stiekem is het ook best wel kicken dat je van amper 2 minuten ineens 40 minuten kan HARDlopen.

Dus ik ga nog even door. Inmiddels volg ik het loopschema 5 km voor gevorderden (!).
En oh ja…ik ben al 4 cm kwijt 😉