Hardlopende ouderen

Snelheid en ouderdom

Dat klinkt toch als een tegenstelling. Ouderen zijn toch per definitie trager?
Uit onderzoek blijkt inderdaad dat je uithoudingsvermogen er vanaf je 25e met vijf tot tien procent op achteruitgaat.
Maar er is hoop! Je kunt dat vertragingsproces ook -behoorlijk- vertragen door intensief te trainen. Het effect van veroudering bij voormalig topatleten is al eerder onderzocht en daaruit bleek dat de lopers, die nog steeds zeer fanatiek trainden, nagenoeg niets aan hun vermogen hadden verloren!

Voordelen hardlopen

Meer dan de helft van de hardlopers van de New York marathon is over de 40 jaar. Hardlopen biedt gezondheidsvoordelen voor mensen van alle leeftijden en dus ook voor ouderen.  Het vermindert de kans op diabetes, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en depressie. Bovendien is het goed voor je botten, mobiliteit, coördinatie en positief voor je gewicht. Hardlopen kan daarnaast ook gezellig zijn als je bijvoorbeeld lid wordt van een loopgroep. Nog een laatste voordeel om te gaan hardlopen: volgens wetenschappelijk onderzoek is het is erg goed voor je geheugen!

Begin rustig

Een algemene tip die niet alleen geldt voor ouderen, maar voor iedereen die begint met hardlopen: loop niet te hard van stapel. Start langzaam, misschien zelfs met gewoon stevig wandelen. Probeer vervolgens een stukje te versnellen, maar als dat niet lukt is het ook geen probleem.  Omdat gewrichten en spieren van ouderen wat kwetsbaarder zijn, is het wel verstandig om voor goede hardloopschoenen te zorgen. Een warming up en cooling down helpen bij het voorkomen van blessures en neem tijdens het lopen een mobieltje mee. Mocht er iets aan de hand zijn, dan kun je altijd iemand bellen. Ook een pinpas of contant geld en een briefje met daarop je naam en ICE telefoonnummer zijn handig om mee te nemen.