Hardlopen tegen stress

Druk, druk druk

…Stress
Je hoofd is moe. Je hebt het namelijk niet gewoon druk. Maar superdruk! Met je werk, met je kinderen, met je sociale contacten…..Behoorlijk gestressed allemaal. En het laatste waar je zin in hebt is lichamelijk inspanning. Je wil het liefst de hele tijd op de bank liggen en nergens aan denken. En al helemaal niet aan bewegen! Door stress raken je lichaamsfuncties verstoord. Je slaapt bijvoorbeeld slechter en je concentratie gaat achteruit. En dus raak je nog vermoeider. Herkenbaar?

Tijd voor actie

Uit onderzoek is gebleken dat lichamelijk actieve mensen minder gezondheidsproblemen van stress krijgen dan mensen die niet fit zijn. Fitte mensen blijken bovendien beter in staat om met stressvolle gebeurtenissen om te gaan.  Ze kunnen bijvoorbeeld een scheiding of financiële problemen beter handelen. Dus ook het gezanik van een irritante collega, of het lamlendige gedrag van een puberzoon, kun je veel beter aan als je je fit voelt. Heel logisch eigenlijk.

Ren je stress weg

Hardlopen blijkt een een effectief middel om in stressvolle periodes stress te verminderen en beter met stress om te kunnen gaan. Tijdens het hardlopen kun je je hoofd leeg maken en bovendien komen er endorfine en serotonine vrij.
Endorfine (het gelukshormoon), zorgt voor een euforische gevoel en serotonine bepaalt je stemming.
Serotonine heeft daarnaast ook invloed op o.a. je slaapritme en je hongergevoel. Ingewikkelde processen, maar je word er dus simpelweg blij en gelukkig van.

Win-win

Kortom, met hardlopen raak je al je overbodige gepieker kwijt, slaap je beter, kun je je beter concentreren, krijg je meer energie en voel je je fitter! En al hardlopend werk je ook nog eens aan een gezond lijf en een betere conditie.
Dus, hup van de bank af. Ga eens rennen joh!