Afvallen door hardlopen

Vet zat

Ok, je bent het helemaal zat. Je broeken zitten te strak, je hebt overgewicht en je wil er vanaf. NU!
Overal om je heen zie je mensen slanker worden omdat ze zijn gaan hardlopen. En ook al heb je ooit geroepen dat je ‘echt niet voor je lol ging rennen’, nu raak je langzamerhand toch wel onder de indruk van de resultaten die je van mensen in je omgeving hebt gezien. Zelfs de buurvrouw ziet er ineens stralend uit. Dat wil jij ook! Maar hoe dan?

Hardlopen en afvallen

Als je gaat rennen om vet kwijt te raken, dan zul je je regelmatig moeten hard te lopen, maar tussendoor heeft het lichaam ook behoefte aan rust- en hersteldagen. Voor de frequentie geldt dan ook: rustig opbouwen werkt beter.

Voor het tempo geldt hetzelfde; houd een rustig tempo aan. Een groot voordeel is dat je een rustig tempo veel langer kan volhouden en langer vet kan verbranden,  waardoor je weer meer zult afvallen.

Als je namelijk in een hoog tempo gaat hardlopen, dan verbrandt je lichaam vooral suikers en koolhydraten en weinig vet.  Zo val je niet alleen minder snel af, je wordt ook sneller moe.

Begin met bijvoorbeeld 2 á 3 keer per week met 1 minuut rustig hardlopen (joggen) en wissel dat af met 1 minuut stevig wandelen. Hou dit wel minimaal 20 minuten vol. Als je dit goed gaat, dan bouw je het op naar 2 minuten hardlopen en 2 minuten wandelen of misschien zelfs 2 minuten hardlopen en 1 minuut wandelen.  De totale trainingstijd verleng je vervolgens van 20 naar 25 minuten of langer. Om sneller resultaat te zien, moet je jezelf wel af en toe uitdagen.

Gebruik een app

Het is handig om en motiverend om een app te gebruiken zodat je een goed beeld krijgt van je tempo. Runkeeper wordt hiervoor veel gebruikt. Na afloop kun je rustig kijken hoe je hebt gelopen en proberen de volgende keer nog beter te presteren

Let wel op: als je na je afloop jezelf beloond met een reep chocola en glas frisdrank, kun je het net zo goed niet hardlopen. Toch is het nog veel slechter om na afloop niets te eten. Je lichaam doet tijdens het hardlopen aanspraak op je reserves en om je energiepeil constant te houden heb je geen suikers nodig, maar goede langzame koolhydraten en wat vruchtensuiker. Fruit en noten bijvoorbeeld. Doe je dat niet, dan gaat je lichaam in de spaarstand. Je lijf legt dan een noodvoorraad energie (opslag van vet) aan zodra je een normale maaltijd gaat eten.