Pijn tijdens het hardlopen

Ik heb liespijn

Huh? Wat?? Pijn in mijn lies. Mijn rechter om precies te zijn.
Dáár had ik niet op gerekend. Voordat ik begon met lopen, vreesde ik vooral voor pijn in mijn knie. In een ver, ver, maar dan ook echt een heel ver verleden, deed ik aan kickboksen. En ik weet niet precies hoe, maar op een dag eindigde mijn kickbokstraining op de Eerste Hulp. Gescheurde kniebanden. Ik kan mij het knappende geluid nog zo voor de geest halen. Ieuw!
Urenlang trainen in de sportschool verstevigde mijn bovenbeenspieren dusdanig, dat ik weer zonder te strompelen door het leven kon gaan. Mits ik geen abrupte bewegingen maakte, ging het jaren redelijk goed. Maar hardlopen leek mij eerder nooit zo’n goed idee. Ik was bang dat het veren op de harde ondergrond mijn been instabiel zou maken en ik door mijn knie zou zakken.

Na een aantal rondjes hardlopen met Evy als personal trainer op mijn telefoon, was ik gerustgesteld. Pijn van mijn oude knieblessure bleef achterwege. Het lopen ging voorspoedig. Het tempo was relaxed genoeg om geen misstappen te maken. Ik voelde mij -op z’n Brabants- keigoed.

Tot dag 5.
Halverwege de trainingsronde voelde ik ineens iets in mijn lies. Een zeurderig iets.
En dat bleef zeuren.  Vastbesloten bleef ik doorlopen. Of eigenlijk strompelen. Thuis aangekomen, googelde ik nog in mijn hardloopkleding op “liespijn tijdens hardlopen’.

Ik kwam op de site van Stoerevrouwensporten.nl (Nou ik voelde mij even niet zo stoer, maar dat terzijde). En las daar het volgende: ” Bij zo’n blessure heb je moeite met lopen doordat je een stekend gevoel in de lies of pijn die uitstraalt naar de binnenkant van het bovenbeen hebt. Naast pijn kan je ook stijfheid voelen. Een liesblessure komt sneller voor bij lopers met zwakke of korte spieren aan de binnenkant van hun bovenbeen, maar ook zwakke buik- en bilspieren kunnen de oorzaak zijn.”

Ok…zwakke buikspieren…Heb ik. Check. Maar zou dat het zijn? Er staan onder het artikel ook een aantal yoga oefeningen die je kunt doen voordat je gaat hardlopen. Als warming up dus. Je kunt hier  het hele artikel lezen en de filmpjes zien. Ik ga er in ieder geval mee aan de slag!